6 stappen op weg naar ZEN als je je ellendig voelt

31 rot voelenSoms ben je boos, machteloos, gefrustreerd of diep teleurgesteld. Het is gekmakend zo vaak als je keer op keer een naar voorval in gedachten herhaalt. Had ik dit maar… Kon ik dat maar… Wat een rotgevoel! Tijdens mijn psychologie-opleiding leerde ik dat alles staat of valt met ‘coping’. In meer Hollandse termen: Hoe ga je ermee om? Vandaag geef ik je 3 van de 6 ultieme, maar ongewone technieken die je leven kunnen veranderen.

Stap 1. Omarm dat nare gevoel!

We zijn maar al te gauw geneigd om onze diepste teleurstellingen en frustraties opzij te zetten. Ik kan er nu toch niks meer aan veranderen. Er zijn ergere dingen in het leven, daar is mijn probleem niets bij. Ik stel me aan. Ik laat me niet kennen. Niemand mag zien hoe ik me voel.

Welk excuus je ook gebruikt, als je je emoties wegdrukt, gaan ze een eigen leven leiden. Ze  drijven op een onhandig tijdstip weer boven. Ze versterken bij een volgende situatie jouw emoties en gedachten op een negatieve manier. En als je ze consequent  negeert, uiten ze zichzelf uiteindelijk als lichamelijke klachten.

Probeer daarom eens totaal het omgekeerde te doen: omarm je nare gevoelens! Geen strijd voeren, maar toelaten. Je MAG boos, verdrietig of gefrustreerd zijn! Duik in je gevoel, laat alles toe. Misschien doet dit gevoel je wel denken aan een ander moment in je leven. Daar ligt dan  de kern van je probleem. Maar misschien ontdek je wel dat het gevoel samen met je tranen zomaar is verdwenen!

Stap 2 Kom tot de kern

Ontdek je eigen behoeften en verwachtingen in de situatie. Al ben je nog zo gekwetst door iets of iemand, de ware oorzaak ligt bij jezelf, niet bij een ander.  Want WAT maakt het dat dit jou kwetst? In welke behoeften voel je je gedwarsboomd? Welke verwachtingen had je waardoor je nu zo teleurgesteld bent?

Het gaat hier niet om of dat gerechtvaardigde gedachten zijn. Jouw gedachten zijn authentiek. In soortgelijke situaties zul je  op dezelfde gefrustreerde of emotionele wijze blijven reageren, tenzij je inzicht verkrijgt in je eigen behoeften en verwachtingen.  Dit is het punt waarop je mag ontdekken dat het er nooit om draait wat anderen je aandoen, maar wat je jezelf aandoet. Nare gebeurtenissen zijn niet altijd te voorkomen. Maar tien mensen reageren elk verschillend op dezelfde situatie. Dat is het stukje waar JIJ vat op hebt!

Stap 3 Gedachtekracht

Nederlanders zijn erg goed in klagen. Minder goed zijn ze erin om wat te veranderen aan hun situatie. Kennelijk ligt een bezwaar maken bij de juiste persoon of instantie zover buiten de comfort zone, dat we het liever bij klagen houden.

Stel je eens voor dat je gedachten energie zijn. En energie beïnvloedt de materie… Wat denk je dan dat je bereikt als je je richt op je klachten? Natuurlijk is het niet de bedoeling om je problemen te negeren (Als je dat doet, moet je toch even terug naar stap 1!) Maar in plaats van boos te worden tegen de persoon of situatie waar je door gekwetst bent, kun je het ook bij jezelf houden. Dat en dat is er gebeurt en IK voel me daarbij…Richt je dan op wat je WEL wil. Ooit ben ik  boos geworden op een parkeerwachter omdat hij de prijs onverwacht had verdubbeld. In feite voelde ik schaamte dat ik het geld niet had. De man verontschuldigde zich dat het de schuld van de gemeente was. Je begrijpt ik veranderde niets aan de situatie. Had ik het bij mezelf gehouden sorry ik heb maar zus en zoveel euro, want zoveel kostte het nog vorige week dan had hij me misschien wel door laten rijden. Nu moest ik het volle pond betalen of weggaan.

Verander je gedachten en je verandert de wereld om je heen. Als je de 5 stappen hebt gehanteerd, kun je gaan werken aan een positievere uitkomst in de toekomst. Wat je NIET wil, weet je vast al. Richt je dus op wat je WEL wil bereiken.

Wil je ontdekken hoe de engelen jou hierin kunnen helpen of wil je de overige 2 stappen  ontvangen? Schrijf hieronder jouw reactie (je mailadres is niet zichtbaar voor publiek) en ik stuur ze je op.

Warme groet,

Shirley-Jane

 

 

Facebook Comments

4 reacties op 6 stappen op weg naar ZEN als je je ellendig voelt

  1. Aitha 26 augustus 2016 bij 18:43 #

    Dag Shirley-Jane, zou jij mij willen helpen?

    Lieve groet,

    Aitha

  2. Marco 20 juli 2019 bij 16:30 #

    Hallo Shirley-Jane,

    Soms als ik wel eens een rare opmerking naar mij toe krijg gegooid, reageer ik kwaad, en ja ik moet het bij mezelf zoeken. Heb weinig zelfvertrouwen, ben onzeker, relatie met mijn vrouw gaat moeizaam, ups en downs iedere dag.
    Help mij aub.

    Groet Marco

    • Shirley-Jane Jasper 25 juli 2019 bij 09:47 #

      Hallo Marco,

      uit je bericht maak ik op dat je al zeer goed ziet wat het onderliggende probleem is en dat je ook al enigszins weet hoe je ermee om moet gaan. Weten is natuurlijk nog niet hetzelfde als kunnen. Dat vraagt oefening en moed. Ik zie dat je wel een helpende hand kunt gebruiken om echt te leren omgaan met bepaalde situaties in je leven, tot diepere inzichten in jezelf te komen en te helen wat je nu niet langer meer dient. Ik help je hier graag bij. Je kunt contact met me opnemen via info@rainbowconsulting.org voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Voor nu wens ik je sterkte toe in dit proces. Liefs Shirley-Jane

Geef een reactie