3 spellen die je niet vaak genoeg kunt doen!

roderik eime www.traveloscopy.com spelen

Dankbaarheidsspel

‘s Ochtends bij het opstaan of ‘s avonds bij het naar bed gaan, doe je het dankbaarheidsspel. Bedenk de eerste dag 5 dingen waar je dankbaar voor bent. Dat kan de geboorte van je kinderen zijn (of die van je zelf!) of iets simpels als dat je deze dag een vriendelijke groet kreeg van je buren. De volgende dag bedenk je er 10. De dag erop 15. Dan 20 enzovoorts en doe dit een week lang. Je bouwt het aantal op, zodat je jezelf ook uitdaagt om verder te kijken dan het geëikte. Kun je de eerste dag al meteen 15 dingen bedenken? Doe er  dan elke dag gewoon 5 bij.

Om het spel te verdiepen kan je het volgende doen:

  1. Als je een herinnering benoemt, voel dan ook de dankbaarheid. Zie je voor je wie er bij betrokken waren en wat jullie zeiden en deden? Hoe voelde het? Wat voor positieve consequenties heeft het gehad voor jou? En voor een ander? Zink weg in dat gevoel van dankbaarheid. Lekker!
  2. Als je de energie van de dankbaarheid voelt stromen of voor je ziet hoe blij het je maakt dan ga je nog een stapje verder: wees dankbaar voor wat je in de toekomst gaat krijgen. Het gaat er hierniet om of je al zeker van je zaak bent. Heb je een sollicitatie, een blind date, een activiteit, vakantie in het vooruitzicht? Stel je dan voor hoe leuk de dag gaat worden of dat je het telefoontje gaat krijgen dat jij – ja jij! – die baan hebt gekregen. Forceer niets, doe niet alsof. Stel je gewoon zo levendig mogelijk voor hoe het zou zijn als…

Dit laatste is jouw kans om in het leven te manifesteren wat je wilt. Hoe hoger de energie, hoe beter het werkt. Toen ik tijdens een vakantieweek heel erg in mijn ‘hoge’ energie zat, zei ik spontaan: “Met de kerst heb ik een Macbook!” Ik wist niet hoe dat mogelijk te maken was. Ik had echt geen idee hoe ik aan het geld moest komen, maar ik zei het gewoon in opperste blijdschap. Ik stelde me voor hoe dankbaar ik zou zijn als het kadootje onder de kerstboom zou liggen en liet het los…

Met de kerst heb ik een half uur stralend van vreugde met mijn nieuwe Macbook in mijn armen gekneld op de bank gezeten. Het geld diende zich gewoon ‘zomaar’ aan! Ik moest er wel wat voor doen (ik had pas tijd op kerstavond zelf om hem aan te schaffen, terwijl ik shoppen op kerstavond not done vond) maar ik had het!

Het vergevings-vuurspel

Dit spel is mogelijk minder leuk, maar de gevolgen zijn werelds!

Welke ‘verwondingen’ heb jij in je leven opgelopen? Al is het nog zo lang geleden, het kan je leven nog steeds nadelig beinvloeden. Hoe vergeef je iets of iemand of gewoon jezelf als het je zo’n pijn heeft gedaan? Dat kan door begrip (je hebt het bijv. uitgepraat en de andere kant van het verhaal verzacht dan de wonde), maar soms lukt dat niet. Vergeven begint bij loslaten. Loslaten begint bij verwerken. Verwerken betekent emoties niet langer onderdrukken. Ben je daar klaar voor?

Als je anderen niet vergeeft, hebben zij nog steeds macht over jouw leven. Wil je dat?

door: P. Franck ‘De wet der resonantie’

Bedenk voorvallen die je ooit diep hebben geraakt. Beschrijf alles op papier. Waar, wanneer, met wie, hoe of wat? Opgekropte energie zal op dit moment mogelijk weer opspelen. Oordeel daar niet over! Je bent die energie toch liever kwijt dan rijk? Dus al heb je er nog zoveel verdriet van gehad, laat het verdriet gewoon toe. Denken: ‘Ik heb al genoeg gehuild,’ is on-zin! Als je er nog steeds om moet huilen, heb je gewoon nog niet alles losgelaten en ben je er dus nog niet klaar mee! Jouw lijf bepaald, niet je hoofd. Bekijk dan je beschrijving in alle rust. Wat heeft jou blijkbaar nog niet losgelaten? Welke mensen zijn erbij betrokken geweest, die een aandeel hebben in jouw verwondingen? Of vind je misschien dat je het jezelf hebt (laten) aandoen?

Bepaal nu welke mensen en gebeurtenissen je achter je wilt laten. Wees ook eerlijk als je nog iets wilt vasthouden. Ga daar nu niet over nadenken! Blijf eerlijk naar jezelf! Knip alle stukjes uit die je los kunt laten. Wie of wat kun je vergeven? Verbrand deze stukjes in een vuurvaste schaal. Vervolgens heb je misschien nog een stukje over wat je niet los kunt laten. Doe dit ook in het vuur, maar zet de intentie dat je dit overgeeft aan de kosmos. Indien mogelijk laat het vuur van zelf uitgaan.

 

Klop de schouder-spel

Dit is het meest simpele spel, met een snel resultaat. Toch wordt het zelden gespeeld. Let op, het gaat zo:

– til je rechterhand op;

– kruis de rechterarm over je borst;

– tik met je rechterhand op je linkerhand;

– zeg: Goed gedaan!*

– herhaal maar nu met je andere hand.

 

Je kunt ook andere dingen zeggen – afhankelijk van de toepasbaarheid – zoals:

‘ Ik ben een toffe peer!’

‘ Ik ben een slimme meid!’

‘ Wat ben ik blij dat ik jou heb!’

‘Oké, ik ging onderuit, maar ik stond op en ben weer doorgegaan. Toppie!’

‘Wat fijn om jou vandaag te zien’ (in de spiegel)

Je kunt jezelf allerlei complimentjes geven van ‘Wat zit je haar goed’ tot ‘Wat ben ik toch een goede moeder/vader/partner etc’

Kon je dit niet serieus doen en begon je er hartelijk bij te lachen?

Lachen kan duiden op plezier in het spel, maar kan ook een manier zijn om je gêne te verbergen. Dus als dit al spannend genoeg voor je was, ben je nog niet toe aan de echte uitdaging van het spel:

Bedenkt 2 minuten lang allerlei complimentjes over jezelf en geef wisselend je rechter en linkerschouder een klopje. Bouw het uit naar 5 minuten.

 

Beschrijf hieronder welk spel jij leuk vindt om te doen. Ik geef je dan een uitnodiging om het dankbaarheidspel online met elkaar te doen.

(Je kunt dan ook waar je dankbaar voor bent met elkaar delen, maar ook gewoon voor jezelf houden!)

 

Liever het vergevingsspel onder begeleiding doen? Geef je even op dan zorg ik dat je een utinodiging krijgt voor mijn (gratis) webinar!

 

Veel spelplezier!

Shirley-Jane

spiri-psychologe

www.lachendeengel.nl

Facebook Comments

Nog geen reacties.

Geef een reactie